IK BEGRIJP HET SYSTEEM EN MAAK ALLES MET MIJN HOOFD EN HANDEN
juli 14, 2022
Het was weer een mooie dag om te sleutelen.
Eerst heel gezellig Thijs op bezoek, veel gebabbeld. Zoonlief naar dansen gebracht en aan de gang.Zoals jullie op de foto zagen was de bedrading een puinhoop.Verkeerd snoer, te dicht bij de motor uitstekende stukjes koperdraad en poreuze ommanteling die her en der door was.In deze post wil ik vertellen hoe je zo iets corrigeert zonder fouten te maken en hoe je bedradingszaken beter aanpakt. Zeker nodig in de buurt van de motor. Ik hoop dat ik hierbij niet te belerend ben. -Ten eerste moest ik de bedrading versimpelen: Dus als vier draadjes met elkaar verbinding maken moet dat op één punt gebeuren en niet ergens een aftakking verderop weer e.t.c.. Dit heb ik een paar maanden terug gedaan.-Vandaag ging ik de slechte maar versimpelde bedrading vervangen. Ik doe dit net als het versimpelen draadje voor draadje. Zo kàn ik geen fouten maken. Als je alles in één keer los haalt is het een stuk lastiger.In de buurt van de motor is het een plicht om snoer te gebruiken dat het redt tot 105 graden.
Dit kabel redt het van -30 tot 130 (RTPR):
Dan ben je er nog niet want zodra je het kabel ontmanteld is het een deel van haar bescherming kwijt en zal dit bij verwarming vroeg of laat poreus worden. Ommantel dit gedeelte met siliconemantel tot aan de schoentjes:
Neem schoentjes zoals op de foto, dus volledig geïsoleerd.
Ik begon met de poreuze kabel voor de LPG pomp te vervangen. Bij deze roffel loopt die binnendoor, best.
Stroom er af, van achter naar voren gewerkt tot even voor de firewall.
Toen het volgende gedaan om de oude kabel als trekveer voor de nieuwe kabel te gebruiken:
Kabel onder de motorkap verdient nog een extra bescherming en ik een kop koffie:
De nieuwe gascomputer:
Let er op: Als je een exemplaar met een een OMVL sticker het heb je andere software nodig dan wanneer je een exemplaar direct van AEB (de echte fabrikant) betrekt. De configuratiefiles zijn wel uitwisselbaar. Afgezien van een hardware identifieër zijn ze identiek.
Soms moet je even wat draadjes die bij elkaar horen bij elkaar houden, onderstaande werkt makkelijker dan tape:
Draadje voor draadje vervangen en logisch gelegd. Het begon leuk te worden.
Kabelbundels zo ver mogelijk uit de buurt van de motor. Kabelbescherming er omheen.
Het begint er al een beetje op te lijken:
een 5 cylinder betreft en hoe ik wil dat hij zich gedraagt. Omschakelpunt, actuator (stappenmotor in het Nederlands) e.t.c..
gelukkig had ik mijn oude configuratie waar ik tevreden over was opgeslagen,
dus uploaden maar:
Het spannende moment. Alles nog één keer nagelopen en starten maar. Even gas geven tot 2500rpm (mijn omschakelpunt), gas los en ja hoor. Up and running:
Leonardo, de handelsnaam voor de gascomputer meteen een plaatsje iets verder van de motor gegeven.
Hier hangt de nieuwe Leonardo,
de oude mag naar het museum:
Later zal ik de zwevende zekeringhouders vervangen door vastschroefbare exemplaren. het zelfde ga ik doen met het veiligheidsrelais.
Last but not least: BigBen bedankt! En wel hiervoor (de witte dus):
Die witte ogen veel mooier op een zilveren auto (vind ik)
Oogt ook mooier bij de zilveren handgrepen:
En als beloning een blik lijnolie uit het oosten des landsch opengetrokken.
Proost!
Als laatste nog dank aan Luccio in Amsterdam noord. Ik was daar voor de gascomputer. Het gaat hier om een echte autoliefhebber die zijn Alfa aan het restaureren was. Aardige jongen met veel kennis van zaken.
Hij repareert ook gascomputers voor wat grote namen b.t.w..