Ondanks het missen van de meeting vandaag toch een heerlijke dag gehad.
Omdat de R ongeveer 1 op 10 rijdt. Ehh qua KVS verbruik was het oorspronkelijke plan de radiateur te vervangen. Die was nog niet binnen. Bij Winparts duurt het altijd net wat langer dan je wilt.
Verder een prima bedrijf.
Ik zat net op de scooter om de roffel, die nog in Amsterdam stond, op te halen. Hey ik hoor een Volvo diesel, even wachten. Bleek Nick te zijn.
Wel zo gezellig. Hij was zo aardig me naar Amsterdam te rijden. I litertje water in plaats van KVS en samen opgereden naar Diemen. Daar was het vaatje weer leeg. De voorbereidingen voor het vervangen van de radiateur kan ik morgen alvast doen en meteen de twee lekkende condensor aansluitingen voor de airco aanpakken. Het was heerlijk weer en natuurlijk erg gezellig dat Nick er bij was. Later zou Dirk ook nog langs komen. Dus toch een soort van meeting dag.
Aan de slag dan maar!
KVS afgetapt, bougie en distributiedeksel er af en expansievaatje opzij gelegd.
Met een tooltje de multiriem ontdaan van spanning en verwijderd.
Vervolgens het rechter voorwiel verwijderd en de flap in de wielkast omgeslagen zodat ik bij de krukaspoelie kon.
De krukas met dop 30 met de klok mee verdraaid tot de markerings strepen op hun plek zaten.
Er was aardig gekalkt op de twee tandwielen waardoor de originele markeringen lastig te zien waren. Gelukkig was er slim gekalkt. Door de hoek vertekent het plaatje wat, maar…
…de boel staat goed.
De onderste bout van de riemspanner een beetje gelost. De bovenste er uit gedraaid. Daarna de riemspanner een tikje tegen de klok in gedraaid zodat de druk er af was en…
…ik hem kon verwijderen.
Even over die riemspanner. Er wordt gezegd dat die pas vervangen moet worden als hij begint te lekken. Ik ben het daar niet mee eens. Het is dom dat moment al rijdende af te wachten. Of je moet van Russische roulette houden. Ik zeg het stellig maar met onderbouwde overtuiging. Gewoon met iedere distributie wissel meenemen. Zijn de kosten niet. Dirk vertelde mij dat hij al te vaak versleten spanners is tegen gekomen. Het exemplaar dat er bij mij uitging, ongetwijfeld 292dkm oud was al aardig voorbij de rand. Normaal hoort het spannertje dat er in zit aardig naar buiten te komen als hij los ligt. Bij mij niet dus. Ik wilde hem toch vervangen, dus een nieuw exemplaar lag klaar.
Beschermkapje om de krukaspoelie verwijderd.
Om de oude riem te verwijderen kan je twee dingen doen. Ik heb het blok twee cm omhoog gekrikt. Hoger moet je niet willen vanwege je motorsteunen. Dan kan je…
…de riem onder de poelie langs een hinderlijk nokje kantelen. Toch wat kvs gemorst. Mini milieurampje.
Vervolgens heb ik de meelooprol en de spanrol verwijderd. De eerste is makkelijk. Voor de tweede heb je een torx 45 nodig en moet je op een plek werken waar je weinig ruimte hebt. Dirk raadt aan een torxje aan een stalen staaf te lassen als tool. Goed advies. Daarnaast kan je nog een ander probleem krijgen als de kop van het boutje beschadigd is. Dat was bij mij het geval. Ik weet wat voor ellende je kan krijgen als je dan nog een keer gaat slippen op die plek. Mijn torxen zijn hard en zullen de kop van de bout onbruikbaar maken.
Als list heb ik een goede griptang heel vast geknepen om de houder van het torx bit. Vervolgens een verfroerstokje tot een wig gesneden en tussen het bit en de carrosserie gemept. Slippen was zo onmogelijk en…
…het kreng was met wat kracht los.
Ik was blij zo preventief te werk te zijn gegaan. Nu was het tijd om de waterpomp te verwijderen. Na de zeven boutjes losgedraaid te hebben plakte hij nog wat aan de pakking.
Een kort tikje met een hamer deed wonderen.
Het verwijderen van de oude pakkingsresten gaat niet altijd van harte. Een los mesje van een Stanley mes kan je, mits subtiel gehanteerd, hierbij helpen. Bij mij ging het stukje bij beetje. Je moet er letterlijk niet blindelings op vertrouwen dat je alles weg hebt. Als je nog een restje hebt en je monteert de nieuwe pomp krijg je lekkage en kan je opnieuw beginnen. Neem een dunne camera of je telefoon en check of alle pakking weg is.
Het onderste plaatje laat zien wat ik bedoel. Geen rampzalige plek, maar voorkomen is beter dan genezen. De overgebleven aanslag van de pakking heb je zo weg met een kunststof schuursponsje.
Nieuwe pakking er op.
Waterpomp er op. De bouten zig zaggend aandraaien. De nieuwe rollen plaatsen en dan mag de nieuwe riem er op. Dat laatste is voor morgen. We zouden vrij vroeg naar mijn moeder gaan om te babbelen en te eten en de zooi moest nog opgeruimd worden.
Al met al een heerlijke en gezellige na zomerse dag!
Het gekoelde glas lijnolie komt uit Duitsland en is van koninklijke aard.
Proost!